DesignDezvoltare personalaeducatieparenting

Amenajarea unei camere în stil Montessori.

Alegerea unei metode de învățămant alternativ la metoda tradițională este din ce în ce mai prezentă în zilele noastre. Pedagogia Montessori este tot mai căutată de parinții care își doresc o educație altfel pentru copii lor decat cea oferită de sistemul traditițional de învățămant.

Pedagogia Montessori a fost dezvoltată de Maria Montessori în urmă cu aproximativ 100 de ani și are ca principii fundamentale independența copilului, descoperirea și valorificarea potenţialului fiecărui copil, astfel încat să permită exprimarea liberă, responsabilizarea şi învăţarea în funcție de etapa senzorială în care se află conform varstei.

Daca ai optat educația Montessori este nevoie să aduci principiile Montesori și la tine acasă pentru a crea un mediu similar cu cel de la gradiniță sau școală astfel încat copilul să aibă o dezvoltare unitară și armonioasă.

„Dacă în casă îi pregătim copilului un mediu potrivit dimensiunilor lui, puterilor lui, facultăților lui psihice, dacă după aceea îl vom lăsa să trăiască liber, vom face un pas mare către rezolvarea problemei educative în general, deoarece îi vom oferi copilului un mediu adecvat.” Maria Montessori, Copilul în familie, Ed. Vremea

De ce este importantă amenajarea mediului de acasă în educația Montessori?

Înainte de a comunica, înainte de a-și dezvolta abilitățile și deprinderile, înainte de pune bazele personalității, copiii au nevoie să se simtă acceptați, că aparțin și contează în familia lor, că pot face lucruri singuri, iar mediul înconjurator este primul care le poate confirma ca li se permite sau nu aceste lucru.

Iata mai jos o listă de idei de bază pe care sa le iei în calcul atunci cand îi vei amenaja camera în acord cu principiile din pedagogia Montessori.

10 idei de bază pentru amenajarea camerei copilului în stil Montessori:

  1. Culaorea mobilierului să fie natur sau alb

Conform principiilor de baza ale pedagogiei Montessori, camera copilului este nevoie să fie luminoasă și aerisită, iar alegerea pieselor de mobilier în culori deschise face posibil acest lucru.

  • Ordine și curățenie

În cameră fiecare obiect este nevoie să aibă un loc clar stabilit astfel încat copilul să poată gasi cu ușurință cee ce caută. Conform principiilor Montessori, menținerea ordinii în camera are o importanță deosebită și fiecare obiect este pus la locul lui după ce a fost folosit. Pentru depozitarea și organizarea jucăriilor, carților precum și a altor materiale din camera copilului se recomandă folosirea etajerelor deschise și a cutiilor de depozitare.  

  • Simplitatea și libertatea de mișcare

Camera copilului este nevoie să fie spațioasă, să aibă cat mai multă lumină naturală și să fie aerisită. Prin urmare, este recomandat să evităm să o aglomeram cu obiecte inutile.

  • Independența

Conform pedagogiei Montessori mediul este gandit astfel încat să îi ofere copilului libertate de explorare și este foarte important ca toate obiectele să fie  la nivelul lui și poată fi accesate de copil fără a solicita ajutorul unui adult.

  • Patul este la nivelul solului

Patul, conform principiilor Montessori, este nevoie să fie la nivelul solului, astfel încat copilul să poată fi independent. Acesta poate fi făcut chiar dintr-o saltea pusă direct pe jos, astfel încât copilul să poată urca si pleca oricând, fără să se rănească și fără a solicita ajutorul unui adult.

Daca alegi un pat în loc de saltea, este recomandat să fie cat mai aproape de podea, pentru a încuraja autonomia copilului.

  • Dulapul de haine

Dulapul de haine este nevoie să fie la înaltimea copilului, hainele să fie sortate pe categorii (bluze, tricouri, pantaloni, lenjerie intima, ciorapi etc) astfel încat să își poată alege singur îmbrăcămintea. Periodic verificați împreună dulapul pentru a scoate hainele care i-au rămas mici, s-au deteriorate sau sunt nepotrivite sezonului.

  • Zona de activitati

Zona de activități este nevoie să fie împartită conform celor șase arii curiculare din pedagogia Montessori:  senzorial, viață practică, matematică, limbaj, stiințe și artă.

Aria Senzorial poate conține obiecte pentru dezvoltarea simțului kinestezic gen materiale cu texturi diferite.

Aria Viață practică poate conține materiale pentru aranjarea și strangerea mesei, spartul nucilor, stoarcerea portocalelor , curățatul morcovilor, castraveților etc.

Aria Matematică poate conține materiale prin care poate învața numărarea pană la 10, apoi numerele pană la 20, pană la 100, introducerea în sistemul zecimal, operatiile de adunare, scadere, înmulțire și împarțire.

Aria Limbaj poate conține cartonașe și materiale pentru învățarea literelor și dezvoltarea limbajului.

Aria Stiințe poate conține harta lumii împărțită pe continente și tări, un glob pămantesc, steaguri și atlase.

Aria Artă poate conține materiale de pictură, plastilină și materiale de bricolaj.

  • Masuța de lucru

Este locul unde copilul lucrează cu materialele specifice Montessori. Este recomandat să fie la nivelul copilului și să aibe cel puțin două scaune astfel încat să fie încurajat atat lucrul individual dar și cel în echipă.

  • Colțul de lectură

Colțul de lectură este nevoie să fie amplasat cat mai aproape de geam și să aibă o veioză astfel încat copilul să poată citi și seara. Este nevoie să aiba o biblioteca unde cărțile să fie organizate pe arii de interes și un fotoliu.

  1.  Oglinda

În pedagogia Montessori oglinda este un element care ar fi bine să fie prezent în  camera fiecărui copil pentru a se putea descoperi și a se putea vedea în timp ce face anumite activități.

Spor și inspirație la amenajat!

Andreea Pircalabescu

Trainer, Facilitator de programe de dezvoltare personala,

Pedagog Montessori

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *